top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תרפאל פרימן

רשימת מטלות (צֶ'ק לִיסְט) להגהה

עודכן: 15 ביולי 2020

אשתדל לעדכן את הרשימה באופן קבוע.


זה עתה קיבלתם טיוטה ראשונה של הספר המעומד. השאלה הראשונה שתשאלו את עצמכם היא אילו תיקונים דחופים יותר, ואילו אפשר להשאיר לסבבים הבאים.

ראשית עלינו להבין את התהליך.

המְּעַמֵּד (או הסַּדָּר) שולח את קובץ ה־PDF (אדובי) למגיה. המגיה מסמן הערות על ה־PDF ומחזיר את הקובץ למעמד, וחוזר חלילה עד שהקובץ מוכן להדפסה. לאחר הכנסת כל התיקונים, המעמד מאזן את הקובץ.


עם זה, יש כמה עניינים שכדאי לבדוק אותם רק לאחר האיזון, משום שאין אפשרות לתת פקודות אוטומטיות בתוכנת אינדיזיין, ולא יעיל לתקן ידנית משהו שממילא יעבור שינוי אחרי השלמת מִסְפּוּר העמודים במהלך האיזון. דוגמה קלאסית לכך היא, מספור העמודים בתוכן העניינים: אם העמוד שבו מתחיל פרק 12 ישתנה במהלך האיזון, מספור העמודים עשוי להשתנות.


על כן, יש בדיקות שעדיף לדחותן עד אחרי תהליך האיזון. חשוב מאוד להזכיר, שאחרי שלב זה אין לערוך תיקונים בגוף הטקסט, אלא רק תיקונים מובהקים, כגון: שגיאות הקלדה.

הערות על סבבים 1–3 (והלאה)

1. טעויות שלא תוקנו לפני העימוד! חשוב להביא בחשבון תיקונים כלליים. מפתה מאוד לערוך חיפוש־החלפה ולתקן מילה לכל אורך הטקסט, אבל מהלך כזה איננו בטוח. מומלץ לעבור תיקון־תיקון ולשנות לפי הצורך.


2. אחת מהטעויות שהמעמד עשוי לטעות בהן היא טעות בעיצוב החומר. לא כדאי להתפתות לנקוט במונח "כותרת 1", משום שמונח זה איננו אוניברסלי. עדיף לסמן דוגמה של הכותרת המדוברת מעמוד אחר. יש לנהוג באופן דומה ב"ציטוט" או ב"מובאה". בנוגע למספרי עמודים, יש להשתמש במספרי העמודים המודפסים ולא במספרי העמודים של ה־PDF – אם, לדוגמה, הפרק הראשון פותח בעמוד 1, הואיל ויש עמודים מקדימים, עמוד 1 עשוי להיות עמוד 11 בספר (וב־PDF). עם זאת, באינדיזיין העמוד הראשון של הפרק הראשון יופיע כעמוד 1, ולכן בהערות יש להתייחס אליו כעמוד 1, ולא כעמוד 11.

3. תוכן העניינים: ייש לבדוק את הניסוח של תוכן העניינים, לוודא שרמות הכותרות נשמרו, ולהשוות את הכותרות לאלו המופיעות בגוף הטקסט. אין טעם לבדוק את מספרי העמודים לפני האיזון, משום שהמספרים משתנים מהגהה להגהה. לפעמים, במקרים שבהם המעמד מתבקש ליצור תוכן עניינים מן הכותרות, נוצר סגנון שונה בין כותרת 1 לכותרת 2 התואם את כותרת 1 והכותרת מתפספסת ואינה מופיעה ברשימה. לחלופין, לעיתים מוגש תוכן עניינים שאינו תואם את הכותרות המופיעות לאורך הספר.

4. כותרת רצה: כפי שאפשר לראות בדוגמה למטה, הכותרת הרצה ארוכה מכדי להופיע בראש העמוד! במקרה זה יש ללחוץ על כותרת הפרק, להוסיף הערה תוך סימון המקום הנכון בטקסט, או להציע כיתוב חלופי לכותרת הרצה.

בכותרות רצות קיימות מוסכמות שונות לגבי סוג הטקסט שאמור להופיע בעמוד הימני (recto) ובעמוד השמאלי (verso). כך או כך, יש להעיר על כל שינוי רק בפעם הראשונה שבו הוא מופיע בטקסט, כי התיקון נכנס אוטומטית לכל העמודים שבהן מופיעה אותה כותרת רצה.


עיצוב הכותרת הרצה, כגון: גופן מודגש או שימוש בשפה אחרת, ייעשה ידנית, רק לאחר האיזון.


5. הערות שוליים והערות סיום: תוכנת אדובי אינדיזיין תומכת בהערות שוליים והערות סיום אוטומטיות. יש הוראה פשוטה להתחלת מספור הערות השוליים מחדש בפרק חדש; לכן, אם מספור ההערות שגוי, מספיק לציין זאת בתחילת הפרק. אין צורך לתקן ידנית את המספור של כל הערה בנפרד.


חריגה אחת לכלל זה עשויה להיות בהערות שוליים שסודרו באופן ידני, כפי שנראה בדוגמה הבאה. כשכמה הערות מופיעות בשורה אחת, מדובר בהערות שהוכנסו באופן ידני, או באופן חצי־אוטומטי. במקרה כזה כדאי להתייעץ עם המעמד.

עניין נוסף שכדאי להבהיר בנוגע להערות שוליים הוא, שכדי למחוק הערה שלמה מספיק למחוק את הציון להערה בטקסט. כך גם בנוגע להערות סיום. עם זאת, יש יתרונות במחיקת ההערה עצמה, כיוון שהיא מסמנת למעמד שמחיקת ציון ההערה לא נעשתה בטעות.


הואיל ואינדיזיין מאפשרת "שורה אלמנה" (שורה ריקה בראש עמוד, השייכת לפסקה הקודמת) בהערות שוליים, יש לבדוק ולתקן שורות רווח כאלה אחרי תהליך האיזון. על "שורות אלמנות" בגוף הטקסט, יש להעיר כבר בהגהה הראשונה.

6. מיקוף בשבירת מילים: המילים בעברית קצרות יחסית לשפות אחרות, ולכן אין בדרך כלל צורך במיקוף לסימון השבירה הרצויה במילים ארוכות. אבל, במקרה הצורך, לאינדיזיין יש מילון מקפים מצוין. עד היום לא נתקלתי במילה שנוצרה בה שבירה לא רצויה באינדיזיין. באופן כללי אין צורך לבדוק מיקוף. עם זאת, אם מדובר במילה משפה זרה, כדאי לסמן אותה ולהוסיף הערה המציינת באיזו שפה יש להחיל את השבירה.


במילים שאינן מופיעות במילון, כגון: תיעתוק משפה אחרת, יש לציין בהערה כמה אפשרויות לשבירה; לדוגמה, אנצי~~קלו~פד~~~יה. גל – טילדֶה (~) – אחד מסמן את המקום הרצוי ביותר לשבירת המילה, שני גלים הם סימון לעדיפות שנייה לשבירה, ושלושה, לשבירה הכי פחות רצויה. אם המילה חוזרת מספר פעמים במסמך, המעבר יוחל באופן אוטומטי לפי הכלל שנקבע. יש אפשרות להחיל מערך של גל אחד, שני גלים, או שלושה, יותר מפעם אחת בכל מסמך.


7. כתובת אינטרנט (URL): במדריך הסגנון של ההוצאה לאור של אוניברסיטת שיקגו (CMS) מופיע סטנדרט למעבר שורה בכתובת אינטרנט. יש לנו סקריפט ליצירת המעבר תוך שימור על הקישור "החי".


8. העמוד האחרון בפרק: כפי שאיננו רוצים "שורות אלמנות", לא רצוי שבעמוד האחרון בפרק תופענה פחות משלוש שורות. יש לבדוק כמה שורות מופיעות בעמוד האחרון של הפרק אחרי האיזון.


9. תמונות: תמונות יכולות לגרום למספר בעיות. הבעיה הראשונה היא איכות התמונה, בייחוד משום שרוב התמונות לקוחות מאתרי אינטרנט. שנית, בהצבת תמונה יש להבטיח שמירה על מיקום נכון אחרי מספר סבבים של תיקונים.


ב״רננה – עימוד ועיצוב ספרים״, אנו נוקטים בגישה שלפיה על כל התמונות להופיע בגודלן המקסימלי בהתחשב בטקסט, אלא אם האיכות אינה טובה מספיק להדפסה; במקרה זה, הן יופיעו בגודל המקסימלי הראוי להדפסה. לאחר מכן המעמד יוודא כי (א) התמונות הוצבו במקומן עם הכיתוב הנכון; (ב) כל התמונות הן ברזולוציה הנכונה לגודל הדרוש.


נוסף לבדיקת המקור, האיכות והמיקום של כל תמונה, כבר בהגהה הראשונה אפשר לציין אילו תמונות יש להקטין: יש להוסיף פתקית על התמונה עצמה, ולכתוב בה את מידות הרוחב בסנטימטרים (לחצו כאן למידע נוסף).


באותה הזדמנות נוכל גם למזג כמה תמונות ולשים אותן בשורה אחת. כדי לקבל את התוצאה שמופיעה כאן, בפתקית שהודבקה לתמונה הראשונה יש לרשום "מיזוג 4".


אבל כדי להבטיח שלא נאבד את הקשר בין התמונות והטקסט, יכול להיות שעל הדף יופיעו רווחים גדולים ומכוערים. בתהליך האיזון יתוקן הרווח על ידי שבירת העוגן בין התמונה לטקסט. תהליך זה גם יאפשר לטקסט לגלוש מסביב לתמונה. כמו כן, יכול להיות שעד שלב האיזון התמונות ימוקמו בצורה מסורבלת למדי, ולפעמים אף יעלו על הערות השוליים. גם הבעיות האלה תיפתרנה אחרי האיזון.


10. טבלאות: בדרך כלל רצוי שלא לחלק טבלאות בין עמודים. בהגהות המוקדמות נתייחס לטבלאות כאל תמונות, ואחרי האיזון נתקן את המרווחים שנוצרו.

רשימת מטלות אחרי האיזון

1. תוכן העניינים: יש לבדוק כל ערך בתוכן העניינים בכל הגהה אחרי האיזון. בדרך כלל יש רק הגהה אחת אחרי האיזון, אך אם יש עוד סבבים, חובה לבדוק שוב את מספרי העמודים בתוכן העניינים.


2. כותרת רצה: עכשיו הגיע הזמן להעיר על עיצוב מיוחד שנדרש בכותרת רצה, כמו, למשל, כתב נטוי, גליפים מיוחדים, או שפה אחרת. הערות כאלה יש לסמן פעם אחת רק בתחילת הפרק.


3. הערות שוליים: יש לבדוק שאין "שורה אלמנה" (שורה ריקה בראש עמוד, השייכת לפסקה הקודמת) משום שתוכנת אינדיזיין מתעלמת מן המאפיין ששומר על שתי השורות האחרונות בפסקה עם הערות שוליים.


4. הפניות פנימיות: עכשיו הזמן לסמן ידנית את כל ההפניות הפנימיות בספר.


5. העמוד האחרון של כל פרק: יש לבדוק שבעמוד האחרון של כל פרק ופרק מופיעות שלוש שורות לפחות.


6. תמונות: המטרה של תהליך האיזון היא להיפטר מרווחים מיותרים גדולים ולתקן את המיקום של התמונות – תהליך העימוד עשוי לגרום לנתק בין התמונות לרצף של הטקסט, ולהופיע בעמוד הלא נכון. יש לוודא שכל התמונות ממוקמות במקומן הנכון.


7. טבלאות: (כמו תמונות לעיל): יש לוודא שהטבלאות מופיעות במקומן הנכון, ושהן לא הוסטו במהלך האיזון.


8. מספרי עמוד: יש לוודא שלא חסר והם ברצף.


145 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page